king sooper coupons double coupon days givenchy play intense 100ml gift set butera's coupons woodbury grilla giftigt lifetouch coupon codes march 2014 fox pizza chicago coupons

Nordijska dijeta

0

Nordijska dijeta – recepti | namirnice | efekti

Za razliku od drugih dijeta za mršavljenje koje većinom nemaju tačno poreklo, nordijska dijeta (poznata i kao skandinavska dijeta) je nastala 2009 godine na Univerzitetu u Kopenhagenu, a tvorci su joj bili neki od najboljih tadašnjih nutricionista, kuvara i ekonomista. Glavni razlog  zbog čega je pokrenut jedan ovakav projekat je naravno bila gojaznost u zemlji koja je naglo počela da raste sa pojavom brze hrane na svakom ćošku koja ne samo da goji već i jako loše utiče na zdravlje čoveka.

Postojali su i drugi razlozi kao npr. hronične bolesti i uništavanje zemljinog ekosistema zbog modernizovanog uzgoja stoke i poljoprivrednih kultura. Pored toga, još jedan jako bitan cilj im je bio taj da hrana bude ukusna kako bi što više ljudi uopšte počelo da se hrani kako treba. Tako je nastala nordijska dijeta koja je danas širom sveta veoma popularna baš zbog ovih razloga koje smo upravo spomenuli.

Dakle, zahvaljući Skandinaviji i njihovim naučnicima i kuvarima danas imamo dijetu koja u svom jelovniku ima veoma ukusne namirnice. Kada smo već kod jelovnika, bitno je napomenuti odmah na početku da se on uglavnom bazira na unosu integralnih namirnica i izbegavanju ugljenih hidrata. Ova dijeta se još opisuje i kao kombinacija zdravih masti, posnih proteina i kompleksnih ugljenih hidrata.

Efekti ove dijete

U 2014 godini je u Danskoj odrađena studija u kojoj su zabeleženi odlični efekti nordijske dijete. Naime, prosečan broj izgubljenih kilograma prilikom korišćenja skandinavske dijete je bio 5 kg. Zanimljiva je činjenica da je zabeležen podatak kako je sa stomaka skinuto najviše masti. Ovo nas doduše ne iznenađuje jer sama dijeta ima takvu strukturu da se uspešno eliminiše nadutost stomaka. Pored toga što se pokazala kao uspešna dijeta za mršavljenje, nordijska dijeta je pokazala odlične efekte i u medicini. Tu mislimo na istraživanja u kojima su se koristili krvni biomarkeri i rezultate tih istraživanja koja su pokazali da ova dijeta snižava pritisak i nivo tzv. lošeg holesterola (LDL). Zato se u nekim slučajevima srčanim bolesnicima prepisuje ishrana koja je veoma slična (ili ista) ovoj dijeti.

Pre nego što krenete sa dijetom

Dakle, pre nego što krenete se kupovinom potrebnih namirnica i kompletnom realizacijom nordijske dijete poželjno je da najpre pročitate koje od tih namirnica treba izbegavati, a koje treba češće koristiti.

Najpre krećemo od onih koje trebate da izbegavate, a to su:

  • Belo brašno,
  • prerađene žitarice, testenine i beli pirinač,
  • brza hrana (hamburgeri i sl.),

Namirnice koje trebate češće koristiti:

  • Organski obrađeno voće i povrće,
  • integralne žitarice kao što su ovas, ječam i sl.
  • riba,
  • biljke iz prirode poput bobica, pečuraka itd. (napomena: ukoliko niste obučeni, svakako vam ne savetujemo da sami berete ovakve biljke, jer veliki broj njih može biti otrovan)

Problemi oko namirnica i njihovo rešenje

S obzirom da potiče iz Skandinavije ne čudi nas to da pojedine namirnice koje se nalaze na originalnom jelovniku dijete ovde kod nas ne mogu da se pronađu (ili mogu ali jako teško). Međutim ovo ne treba da vas plaši jer sama dijeta nije toliko striktna i ne zahteva tačan unos određenih namirnica kao što je to slučaj kod velike većine. Zato se ne brinite ako namirnice koje ne možete da pronađete zamenite ovim koje ćemo ovde navesti jer će efekat biti isti!

Evo šta i kako zameniti:

  1. Srnetina – junetina je najbolji izbor zamene za ovo meso (srnetina ima oko 125 kcal | junetina blizu 150 kcal).
  2. Lingon bobice – brusnice.
  3. Sveža riba – ako imate problema da nabavite ovu namirnicu onda krenite sa konzerviranom haringom (takođe vrsta ribe | ima je u marketima | ako je u ulju onda iscedite ulje pre upotrebe).
  4. Danski raženi hleb – hleb od semenki i integralnih žitarica.
  5. Mirođija – taragon ili peršun.
  6. Iglice četinara – ružmarin ili timijan.
  7. Anis – kim i komorač.
  8. Maslinovo ulje – ovo postoji i kod nas ali ako imate problema da pronađete onda zamenite hladnopresovanim uljem kanole.
  9. Liker od zove – sirup od zove.

Takođe, stvari koje možete da pronađete kao što su muskatni oraščić, štapići cimeta i sl. koji se jelima dodaju kao mleveni sastojci, moraćete kod kuće na rendi, secku ili mlinu za kafu da sameljete.

Nordijska dijeta i njeni recepti za jela

Pečeni oslić na skandinavski način:

Za pripremu ovog jela potrebno je odvojiti 45 minuta. Jelo je namenjeno za šest osoba.

  1. 500 g krompira oljuštiti i iseckati na kockice.
  2. Staviti u duboku šerpu u koju sipate hladnu vodi i posle toga kuvate 5 minuta.
  3. Ocedite krompir i sklonite ga sa strane.
  4. Izdinstati jedan struk praziluka (samo svetlozeleni i beli deo) u nekom manjem tiganju na jednoj kašici ulja kanole. Dinstati 2 minuta.
  5. 200 g slatkog krompira i 3 seckane šargarepe začinite sa pola kašičice morske (ili košer) soli i mlevenog crnog bibera.
  6. Dinstajte i povremeno promešajte dok povrće ne počne da mekša (oko pet minuta).
  7. Dodati litar povrtne supe i smanjiti temperaturu.
  8. Polovinu krompira koji ste ostavili sa strane dodati, a od druge napraviti pire uz dodavanje potrebne količine povrtne supe.
  9. Umešajte to u glavno jelo.
  10. Smanjite temperaturu i dodajte malo mleka (poželjno sa 1% masnoće) i dobro promešajte.
  11. Na kraju pripreme ovog jela se dodaje 500 grama oslića bez kože, ali iseckanog na sitne komade.
  12. To kuvati pet minuta. Pre nego što poslužite jelo, pospite malo svežu mirođiju preko.
  13. Uživajte!

Kalorijska vrednost jedne porcije pečenog oslića na skandinavski način iznosi 206 kcal.

Toast skagen recept:

Priprema traje 25 minuta i sprema se za 10 osoba.

  1. 3 kašike bezmasnog jogurta (može i kiselo mleko), 3 kašike sitno seckane mirođije, dve kašike majoneza (sa što manjim procentom masnoće), kašiku soka od limuna, pola sveže rendane kore limuna, malo mlevenog bibera i četvrtinu kašičice morske soli izmešati u neku dublju posudu.
  2. Na to dodati 36 do 45 već skuvanih kožica (gambora) bez repova (što je negde oko 400 g).
  3. Sada, u posebnom tiganju istopiti kašiku putera i ulja kanole na umerenoj temperaturi.
  4. U toj masnoći staviti pet parčeta hleba (tosta) od splete, raži ili ovsa sa kojih ste prethodno uklonili koricu i isekli ih dijagonalno tako da dobijete 10 trouglova.
  5. Držati na vatri sve dok ne dobiju zlatnu boju.
  6. Prebacite komade pečenog tosta na neki veći tanjir.
  7. Na svako parče stavite istu količinu mase koju ste prethodno pripremili.
  8. Za kraj pospite skagen tost sveže iseckanom mirođijom.

Kalorijska vrednost jednog parčeta skagen tosta iznosi 123 kcal.

Informacije na ovom sajtu su namenjene samo u svrhe edukacije i ni na koji način ne mogu zameniti posetu odgovaraćeg medicinskog stručnjaka. Uvek se posavetujte sa vašim lekarom ili farmaceutom ako imate bilo kakvih pitanja ili nedoumica.

Podelite

Ostavite komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.